Ett soft innehåll är alltid smart
Soft har med kunskap och kreativitet skapat innehåll till sajter och kampanjer sedan 1998. Modern innehållsproduktion är så mycket mer än att klippa texter ur strategidokument och årsredovisningar. Ambitioner och affärsmål behöver gestaltas och dramatiseras och kommuniceras med en naturlig självklarhet.
Allmänbildade och mångsidiga
Vi har skrivit copy till omfattande sajter på mellan 50-200 sidor åt bl a Kährs, Arvid Nordquist och Anticimex. Vi har även skrivit material till banners, årsredovisningar, folkomröstningskampanjer, annonser, film, animerad video, kampanjsajter och företagspresentationer d v s nästan allt inom reklam. Det enda vi inte skrivit material till är faktiskt radio eller poddar.
Soft texter i hundratals projekt bl a för:
Postnord
HUI Research
Kährs
Anticimex
Arvid Nordquist
Mässrestauranger
MICRO-Fidelio
SR
3 Step IT
Indicate me
Influence
PUB
Snacka snyggt
Net Insight
EMC
Ericsson
Alfa Laval
VMware
Telia
Orkla
Pfizer
IT och mobil
Doften av trä, kaffe och fuktskador
Åt VMware och EMC har vi gjort ett trettiotal olika kampanjer om både hårdvara, mjukvara och konsulttjänster som alltid inneburit mycket research och komplexa texter på engelska och svenska. Mest omfattande var utbildningsplattformen om virtualisering och deduplicering åt EMC. Det tog veckor att läsa alla PDF-rapporter, sajtsidor och titta på informationsvideos på YouTube för att kunna skriva de engelska texterna till den lågpolygon-3D-avataren som fungerade som guide på sajterna.
Åt EMC har vi också gjort ett par videofilmer till vilka vi skrev både script och copy på engelska.
Under några år fungerade vi som redaktörer och skribenter på Telia och TeliaSonera-projekten Framtidens nätverk och Jobba-hos-oss. Vi intervjuade teknikgurus, IT-specialister och höga chefer inom Telia, filmade och fotograferade och producerade webbinnehåll på plats ute i Farsta.
Egent webbcopynomenklatur
Vi har utbildat kunder på TeliaSonera och Posten i hur man skriver för webben och HUI Research hur man skriver i sociala medier. Softs copywriter Alexander Johansson har undervisat i webbcopy på Berghs School of Communication och utarbetat en komplett nomenklatur för modern webbtextproduktion.
Trägolvstillverkaren Kährs besökte vi i Nybro vid fyra tillfällen för genomföra intervjuer för att skriva texterna om deras trägolvsproduktion. Vi skrev om träd och trä utifrån de träslag de hade i sin produktportfölj. Det färdiga materialet var över hundra sidor och omfattade hela deras verksamhet och centrala processer bl a kedjan från beställning av trävara från skogsjordbruken till hur man underhåller ett Kährsgolv i hemmet. Vi skrev om Kährskunder från hela världen, från världsberömda skyskrapor i Dubai till centrala spahotell i Stockholm.
Den sannolikt mest omfattande sajten om kaffe på svenska producerade vi åt Arvid Nordquist och deras utbildningsprogram Classic Kaffeakademi. Det blev en sajt om kaffeodling, produktion och hur man gör en perfekt espresso, men också om terminshandel på råvarubörserna i Chicago och London. Vi gjorde 3D-animeringar med beskrivande texter över vad som hände med kaffebäret när det växer till sig och vad som sker med kaffebönan när den rostas och får sin karaktäristiska doft.
För att skriva Anticimex assistanssajten studerade vi 5 poäng Byggteknik på KTH. Sajten är sannolikt alltjämt den mest omfattande om fukt- och vattenskador i svenska villamiljöer. Projektet tog ett halvår att planera, skriva och producera. Den färdiga sajten innehåller ett hundratal 3D-miljöer med olika golv- och väggkonstruktioner och deras svagheter ur fukt- och vattenskadeperspektiv.
KONTAKT
© 2019 Soft reklambyrå