Marknadsaktivism är den bästa kommunikationsstrategin
Nära 70 procent av alla reklamkampanjen i Sverige och västvärlden misslyckas med att nå uppsatta mål. Marknadsavdelningar och reklam- och PR-byråer brukar, när kampanjer misslyckas, argumentera för att deras kampanjer ändå ”bygger varumärke” eller använda argument om ”ökad erinran i målgruppen” eller andra svårkvantifierade mått eller låtsasbegrepp. På Soft är vi misstänksamma mot dessa teorier.
I affärssammanhang talar man om att ungefär 10 procent av alla produkt- eller tjänstesatsningar som görs kommer att bli kommersiellt framgångsrika. I Hollywood brukar ungefär fem filmtitlar stå för hela den årliga vinsten, resten är alltså förlustprojekt.
Skälet till att dessa problem finns är högst verkliga och mycket komplexa. Hela idén om kontrollerad kommunikation, som merparten av Sveriges kommunikationsbyråer saluför, är teoretiskt tvivelaktig och sannolikt är strategier baserade på dessa teorier ett slöseri med tid och resurser. Kontrollerad kommunikation är en illusion för alla världens företag och organisationer som verkar på konkurrensutsatta marknader
d v s för de allra flesta.
På marknaden råder kaos
En kampanj eller ett budskap ska fungera på en marknad, begränsad i tid och rum, den ska trängas med enorma mängder av annan information. En lösning som visat sig fungera på en marknad vid ett tillfälle kommer sannolikt vid nästa försök att misslyckas trots flera likvärdiga förutsättningar. Och en annan lösning hade kunnat bli exakt lika framgångsrik eller kanske t o m mer om den prövats vid det första tillfället. När detta är fallet, vilket det alltid är i komplexa nätverk hamnar man i en situation som är både över- och underdeterminerad, vilket innebär att vilken lösning som helst skulle kunna fungera lika bra, eller dåligt, som någon annan.
Kaos råder och det är ingenting som undersökningar, planering eller strategi kan ändra på. Det är ett faktum som gäller för alla komplexa nätverk, som t ex vår värld, om vi får tro på matematik och vetenskap, vilket vi på Soft menar att vi ska göra. Men det betyder inte att man ska ge upp eller att inget aktivitet har värde. Det betyder tvärtom att man ska göra mer, snabbare, och eventuellt t o m med mindre resurser.
Soft projekt genererar affärer
Tänk soft i nästa projekt
Softs säljpresentationen till Wayfinder 2007 gjorde att ägarna kunde sälja verksamheten till Vodafone för 250 MSEK. Capital Cooling blev utsedda till ett av världens mest intressanta cleantechföretag av WWF 2008 och inledde en resa från Sverige och Norra Europa till Kina, Karibien och Mellanöstern baserat på en presentation, en video och en webbsajt från oss.
Annika R Malmberg och Elaine Eksvärd, som är ett par av Sveriges mest anlitade talare, fördubblade sina omsättningar med flashpresentationer från Soft.
HUI Research och Aphelion ökade omsättningen med 50 procent det verksamhetsår vi lanserade ny design, logotyp, webbsajt, presentationer och kampanjer åt dem.
Vi rekommenderar att man tänker Soft när man köper reklamtjänster istället för att lägga resurser, oftast på organisation och administration, på marknadsstrategier och kampanjplanering på fullservicebyråer med allt som oftast kostsam overhead. Till på köpet brukar de förfäkta kommunikationsteorier som inte möter moderna krav på effektivitet och resursutnyttjande.
Kontrollerad kommunikation är en illusion. Men det betyder inte att man ska ge upp. Det betyder att man ska göra mer och snabbare.
KONTAKT
© 2019 Soft reklambyrå